Zaterdag 31 mei Boulder-Hanksville (139km)

English

Boulder mountainCapitol Reefmaanlandschap
Vanwege de krappe tijdsplanning besluiten we de route via de Burr trail helaas opnieuw over te slaan. Door de zware eerste dagen hebben we achterstand op het schema. Daarnaast schrikt het 50 km onverharde deel ons af, want dan worden de 130 km wel erg zwaar. Na rijp beraad kiezen we voor weg van de minste weerstand, via Torrey en het Capitol Reef national park. Dit traject is geheel verhard en iets korter. Meteen uit Boulder begint de klim tot 2900m naar Boulder mountain. Onderweg zien we leuke kampeerplekjes waar we eventueel hadden kunnen staan in plaats van achter het restaurant. Bovenop de top hebben we een fraai uitzicht op de omgeving, Capitol Reef en de Burr-trail.

Panorama vanaf Boulder Mountain

De afdaling tot Torrey is erg onregelmatig en gaat wat op en af door een bosrijke streek. Nabij Torrey verandert het landschap. Rode rotsen en woestijnachtig en het wordt steeds fraaier naarmate we het Capitol Reef national park naderen. Er is geen entreepoort dus betalen lijkt niet te hoeven. Spectaculaire afdaling door het park, doet ook weer erg denken aan Zion. Bij het verlaten van het park treffen we aan de oostzijde een onherbergzaam maanlandschap aan dat lijkt op Death Valley. Even verderop komen we langs de afslag van de Notom-Bullfrog road waar we oorspronkelijk uit zouden komen als we de Burr trail hadden genomen. Gezien de fraaie rit door Capitol reef hadden we achteraf geen spijt van deze beslissing. De geplande camping Sleepy Hollow ligt erg vervallen en verlaten bij en nodigt niet uit om er te kamperen dus rijden we nog maar eens 34 km verder tot Hanksville. Met forse rugwind en een licht dalende weg zijn we net op tijd bij de super voordat deze om 19 uur sluit. Aan de overkant van de weg ligt een prima camping met mooi grasveldje waar we wel voor 2 tenten moeten betalen (25 dollar).

1342 hoogtemeters (gem. 6%, max 19%) gem. snelheid 17 km/u

Dag 7 >