Proloog

English

Neef J uit LA gaat trouwen en dit biedt een mooi excuus om weer eens te gaan fietsen in Utah. In de vorige eeuw hebben we een aantal mooie tochten gemaakt in die regionen, maar mooie stukken als Canyonlands, Grand Staircase Escalante en de Burr trail in Capitol Reef National park moesten er helaas bij inschieten. Na alle plussen en minnen te hebben afgewogen boeken we een rechtstreekse vlucht van Frankfurt naar Las Vegas met Condor (heen) en terug van Los Angeles naar Düsseldorf met Air Berlin (totaal heen/terug € 800 p.p. incl fiets). Hiermee voorkomen we een overstap ergens halverwege de VS en de torenhoge tarieven die tegenwoordig worden gevraagd voor het meenemen van de fietsen (enkele reis per fiets € 20-25 ipv € 150 bij KLM!). Nadeel is wel dat we al een dag eerder met de trein moeten afreizen naar Frankfurt maar een reisje langs de Rijn heeft ook wel zijn charmes.

Zaterdag 24 mei,  trein naar Frankfurt

In combinatie met de vlucht hebben we al treinkaartjes (Rail&Flug) van die Bahn, geldig voor alle treinen in Duitsland van of naar de luchthaven op de dag zelf én een dag van tevoren. Treinkaartjes voor de fiets krijgen is een heel ander verhaal. Meenemen in de rechtstreekse ICE naar Frankfurt mag helaas niet, dus moet het via een omweg via de boemel van Venlo naar Düsseldorf en van daaruit de Intercity naar Frankfurt (luchthaven). In de IC’s mag de fiets echter alleen als die is aangemeld, dit kan gratis maar reserveringen zijn een maand van tevoren al volgeboekt. Dan maar op de bonnefooi, echter een fietskaartje voor dergelijke treinen is niet zondermeer uit de automaat te halen. Op Utrecht CS kan ik met veel moeite een los internationaal fietskaartje kopen, eigenlijk willen ze die niet apart verkopen zonder treinticket, maar uiteindelijk lukt het dan toch (zij het een verkeerde, want op de tickets staat via Emmerich wat officieel niet eens kan). De treinen naar Frankfurt verlopen zonder vertragingen. Wel veel trappen op en af want de lift is niet altijd aanwezig of zoals in Düsseldorf te krap. De intercity van Düsseldorf naar Mainz heeft gelukkig genoeg fietsplaatsen hoewel deze officieel was volgeboekt. Zelfs op de luchthaven van Frankfurt is een werkende lift moeilijk te vinden.

IC trein naar FrankfurtLoreley am RheinFrankfurt

We maken gebruik van de avond check-in en na half uurtje fietsen prepareren en inchecken gaan we op zoek naar ons hotel in het centrum. Deze is op loopafstand van het station in de wijk van junks, zwervers, hoeren en zakenlui. Na een wandeling door de Altstadt eten we steak bij de Argentijn en ijs toe bij Haagen Dass en lopen weer terug naar ons hotel.

Zondag 25 mei, Frankfurt-Las Vegas

Om half acht nemen we de S-bahn naar het vliegveld. Even na acht uur zijn we al de douane voorbij en wachten we op de boarding, we hadden dus best een uurtje later vanuit het hotel kunnen vertrekken. Het vliegtuig heeft ook nog eens half uur vertraging en pas om 10 uur vertrekken we. Onderweg passeren we Nederland, helaas verscholen onder een dik wolkendek, wel mooie uitzichten op het Schotse vasteland en de Hebriden (Skye, Harris). In het verleden heb ik nog langs het paradijselijk witte strand van Harris gefietst. Dan volgt een lange zit totdat we Las Vegas bereiken. Mooie uitzichten op oa Lake Mead en Las Vegas.

Harris, SchotlandLake Mead, NevadaSt George Shuttle

Las Vegas - St. George

Snelle bagagehandeling, de fietsen liggen er al als we door de douane zijn. Buiten wachten we echter op de verkeerde plaats voor de reeds gereserveerde shuttlebus naar St George. Na wat heen en weer bellen blijken we op zero-level bij de domestic terminal te moeten zijn in plaats van de international terminal. De fietsen zijn nog ingepakt dus we moeten flink stressen en heen en weer zeulen met de fietsen plus bagage om nog op tijd de bus te halen. Gelukkig wacht de chauffeur op ons. Er is nog maar weinig plaats in het aanhangkarretje dus de fietsen moeten maar bovenop de koffers ;-)

De chauffeur rijdt stevig door en onderweg passeren we de nauwe Virgin River canyon waar we in 1999 doorheen zijn gefietst en Luddo een Interstate trauma aan overgehouden heeft. Twee uur later komen we aan in St George en maken eerst de fietsen wat berijdbaar en  zoeken dan een grote supermarket op. Er is teveel keus en we slaan veel proviand in voor de komende dagen. Achter de super op een uitgestorven Main street vinden we het Temple view resort RV park, waar de tenten op een mooi grasveldje mogen staan. Er is verder een ruime keuken, fitness room, zwembad en livingroom met tv en internet pc. Mag ook wel voor $32 kampeergeld. Hier kunnen we prima bijkomen van de lange reis en kunnen wat acclimatiseren, aan de fietsen sleutelen etc. De smartphone heeft helaas kuren en kan geen wifi oppikken maar gelukkig is er een pc met internet om te mailen naar het thuisfront dat we goed zijn aangekomen.

Dag 1 >