Hiking & Biking in Madeira, 2007

DAG 6

< vorige | index | volgende >

2/6: Porto Moniz-Santa-Ponta do Pargo-Paul do Mar-Calheta-Ribeira Brava (65 km)

De eerste vier a vijf kilometer vanuit Porto Moniz gaan zeer steil omhoog met percentages van gemiddeld 10-15%. Het uitzichtspunt, dat op 300 m hoog boven het dorp is gelegen, hadden we al de dag tevoren bekeken dus laten we links liggen. Het klimt voortdurend tot aan het dorpje Santa, waar we wat kunnen uitblazen bij een supermarktje. Na de afslag met de ER 110 vlakt de klim wat af en gaat het op en af richting Ponta do Pargo langs een rusitge weg met weelderige plantengroei, oa fraaie Strelitzia's (paradijsvogelplant) . Bij Ponta do Pargo slaan we een zijweggetje in naar een miradoura (uitzichtspunt) gelegen bij de plaatselijke vuurtoren. Deze blijkt 200 m lager gelegen, maar de uitzichten op de steile rotskliffen zijn fenomenaal. Lijkt een beetje op de cliffs of Moher in Ierland. Na een lange lunchstop tussen de muurhagedissen klimmen we de steile weg (max. 25%!) weer terug naar de hoofdweg.

Fotoalbum dag 6

De volgende tussenstop is het vissersplaatsje Paul do Mar. De GPS wijst ons een korte doorsteek via Fajã da Ovelha, maar dit blijkt geen prettige weg, het gaat loodrecht omlaag met percentages boven de 25%! Naar beneden fietsen is hier onverantwoord en we moeten af en toe stukken lopen. Terug op de hoofdroute volgt een spectaculaire afdaling vol haarpspeldbochten naar Paul do Mar, een pittoresk vissersplaatsje dat door zijn ligging geisoleerd lijkt van de buitenwereld. Een 2 km lange verlichte tunnel leidt ons naar het volgende dorp, Jardim do Mar. Vanaf hier verlaten we weer de kuststrook en klimmen richting Calheta. Even voor Calheta moeten we nog door een 1,5 km lange drukke tunnel, die goed verlicht is. Via een rustige en fraaie weg langs de ruige kust langs Ponta do Sol. Het meeste verkeer wordt via een nieuwe snelweg door tunnels geleid. Na Tabua fietsen opnieuw door een 1,5 km lange tunnel maar achteraf bleek dit niet nodig. De oude weg naar Ribeira Brava die pal langs de rotskust voert was weliswaar afgesloten voor het verkeer maar nog prima te fietsen. In Ribeira Brava checken we in bij hotel Cancio. Na een aantal kamers te hebben afgekeurd (vies, kapot sanitair) kiezen we maar de minst smerige. Het ruikt er niet al te fris maar de kamer is ruim en voor twee dagen a 30 euro per nacht is het er wel uit te houden.